Skala Apgar u noworodka – to skala na podstawie której, podczas badania zaraz po urodzeniu ocenianych jest 5 najważniejszych parametrów u każdego noworodka. Skala ta została zaprezentowana w 1952 roku na międzynarodowym spotkaniu anestezjologów przez Virginię Apgar.
Skala Apgar u noworodka
Punkty Apgar są wykorzystywane w celu oceny zdrowia noworodka w jego pierwszych 5-ciu minutach życia. Na ich podstawie teoretycznie można dowiedzieć się, czy dziecku potrzebna jest natychmiastowa pomoc. dzięki czemu lekarz dowiaduje się, czy potrzebna jest dziecku natychmiastowa pomoc. Noworodek podlega ocenie 2-krotnie: w 1-szej minucie po porodzie oraz w 5 minucie. Według skali Apgar określa stopień nasilenia zaburzeń czynności układu oddechowego, krążenia i układu nerwowego przy urodzeniu przez stopniowanie poszczególnych objawów fizykalnych. Dziecko minimalnie może dostać 0, a maksymalnie 10 punktów.
Skala Apgar u noworodka – punktacja:
- Tętno:
- 80/min – 0 pkt.
- 80-100/min
- 100/min
- Oddech
- brak
- słaby płacz
- głośny krzyk
- Napięcie mięśniowe
- brak, wiotkie
- osłabienie
- prawidłowe
- Odruch na cewnik /nos/
- brak
- grymas
- żywy
- Zabarwienie skóry
- sine lub blade
- lekko różowe
- różowe
Suma punktów i znaczenie:
- 8-10 punktów- noworodek w stanie dobrym
- 4-7 punktów- noworodek w stanie średnio-ciężkim
- 0-3 punkty- noworodek w stanie bardzo ciężkim
10 punktów oznacza, że dziecko prawidłowo reagowało kichaniem, kaszlem, czy ogólnym niezadowoleniem na cewnik w jego nosie oraz miało prawidłowe zabarwienie skóry. Uzyskanie przez dziecko najwyższej oceny oznacza, że jest ono w stanie samodzielnie podjąć wszystkie podstawowe funkcje życiowe, m.in. utrzymać właściwą temperaturę ciała i prawidłowo ssać itd.
Uzyskanie 8-9 punktów przez noworodka również oznacza, że jest on zdrowy i najczęściej nie wymaga innej pomocy niż odessanie śluzu z dróg oddechowych.
Natomiast dzieci z mniej niż 3 punktami w skali Apgar w 1-szej minucie życia wymagają natychmiastowej pomocy.
Należy pamiętać o tym, że skala Apgar nie jest 100% zapewnieniem o idealnym zdrowiu dziecka, gdyż ocenia tylko kilka parametrów, więc nie jest w stanie ocenić przyszłego zdrowia dziecka, jego rozwoju fizycznego czy psychicznego.